Dr. Cees Vermeer, een van 's werelds beste onderzoekers
 op het gebied van vitamine K, stichtte een vitamine K onderzoeksgroep in 1975, die nu de grootste groep in het onderzoek op dit gebied van de voedingswetenschap.

Dr. Cees Vermeer, een onderzoeker uit Maastricht in een interview met Dr Mercola;

  Hoeveel  mensen  hebben  voldoende  vitamine  K  ...  ?
 Vrijwel  nul,  volgens  Dr.  Vermeer  en  andere  deskundigen  op  dit  gebied.

 
 
  De  meeste  mensen  krijgen  nťt  genoeg  vit. K  uit  hun  dieet  om  voldoende  bloedstolling  te  houden,  maar  niet  genoeg  om
  bescherming  te  bieden  tegen  de  volgende  gezondheidsproblemen.  -en  de  lijst  is  groeiende-
 

        Prostaatkanker,  longkanker,  leverkanker  en  leukemie
      Aderverkalking,  hart-  en  vaatziekten  en  spataderen
      Osteoporose
      Gezondheid  van  de  hersenen  problemen,  zoals  dementie,  de  details  waarvan  nog  onderzocht


  Vitamine  K  komt  in  twee  vormen,  en  het  is  belangrijk  om  de  onderlinge  verschillen  te begrijpen
  voordat  u  begint  aan  de  uitwerking  van  uw  voeding  aanvalsplan.
 
  Twee  basistypen  van  vitamine  K.
 
  Vitamine  K  kan  worden  geclassificeerd  als  K1  en  K2:
 
  Vitamine  K1:
  Gevonden  in  groene  groenten,  K1  gaat  rechtstreeks  naar  uw  lever  en  helpt  u  een  gezonde  bloedstolling
  systeem  te  handhaven.
  (Dit  is  het  soort  van  K  dat  baby's  nodig  hebben  om  te  voorkomen  dat  een  ernstige  bloeden  stoornis.)
 
  Het  is  ook  vitamine  K1  dat  je  eigen  bloedvaten  weerhoud  van  calcificatie,  en  helpt  ook  je  botten  voldoende 
  calcium
  te  behouden  en  voor het  ontwikkelen  van  de  juiste  kristallijne  structuur.
 
  Vitamine  K2:
  bacteriŽn  produceren  dit  soort  vitamine  K en die
zijn  in  grote  hoeveelheden  aanwezig   in  je  darmen ,  maar
  helaas  wordt  het  daar  niet  geabsorbeerd  en  dus  wordt het  meeste  verloren  via  de  ontlasting.
 
  K2  gaat  rechtstreeks  naar  vaatwanden,  botten  en  andere  dan  de  lever  weefsels.  Het  is  aanwezig  in  gefermenteerde
  levensmiddelen,  in  het  bijzonder  kaas  en  het  Japanse  natto,  die  veruit  de  rijkste  bron  van  K2 heeft.
 
  Vitamine  K2  kan  converteren  naar  K1  in  het  lichaam.  Als  supplement,  K1  is  minder  duur,  dat  is  waarom  het  in
  die  vorm  gebruikt voor pasgeborenen.
 
  Om  de zaak  nog  ingewikkelder  te  maken ,  er  verschillende  vormen  van  vitamine  K2.

 
  MK8  en  MK9  komen  vooral  uit  zuivelproducten.  MK4  en  MK7  zijn  de  twee  belangrijkste  vormen  van  K2,  MK7  zijn  de  twee  meest
  significante vormen  van  K2 , en  beiden  reageren  totaal  anders  in  het  lichaam.
 
  MK4  is  een  synthetisch  product,  zeer  vergelijkbaar  met  vitamine  K1,  en  je  lichaam  is  in  staat  om  K1  in  MK4  om  te  zetten .
  Echter  MK4  heeft  een  zeer  korte  halfwaardetijd  van  ongeveer  een  uur,  waardoor  het  een  slechte  kandidaat  is  als  voedingssupplement.
  Na  het  bereiken  van  de  darmen, blijft  meestal  in  de  lever,  waar  het  nuttig  bij  het  synthetiseren  bloedstollingsfactoren.
  MK7  is  een  nieuwer  agent  met  meer  praktische  toepassingen,  omdat  het  in  langer  uw  lichaam  blijft ;  de  halfwaardetijd  is  drie  dagen,
  wat  betekent  dat  je  een  veel  betere  kans  hebt  voor  het  opbouwen  van  een  consistent  niveau  in  het  bloed,  in  vergelijking  met  MK4
  of  K1.  MK7  wordt  gewonnen  uit  het  Japans  eten  genaamd  "natto !"
  Voor  degenen  die  geÔnteresseerd  zijn  in  het  krijgen  van  een  aanvoer  van  vitamine  K2  zijn  wij  hebben  het  in  onze  winkel.
  Vitamine  K  is  duidelijk  Indrukwekkend.
 
  In  2008,  een  Duitse  onderzoeksgroep  ontdekte  dat  vitamine  K2  biedt  aanzienlijke  bescherming  tegen  prostaatkanker,  dat  is  een
  van  de  meest    voorkomende  vormen  van  kanker  bij  mannen  in  de  Verenigde  Staten.  Volgens  Dr.  Vermeer,  hebben mannen  die  de  hoogste
  hoeveelheden  van  de  K2  hadden ongeveer  50  procent  minder  kans  op  prostaatkanker.
 
  Onderzoeksresultaten van  vitamine  K  lijken  op  dezelfde  manier  bemoedigend  voor  uw  hart  gezondheid.
 
  Uit  de  in  2004,  gedane   Rotterdam  Studie,  die  het  eerste  onderzoek  was  waaruit  bleek hoe  gunstige  het  effect  van  vitamine  K2  was
  en  aantoonde  dat  degenen  die  45  mcg  gerbruikte  van  K2  dagelijks  zeven  jaar  langer  leefde  dan  die  12  mcg  per  dag  namen..
 
  In  een  volgende  studie  genaamd  de  Prospect  studie  werden  16.000  mensen  gevolgd  gedurende  10  jaar. 
  Onderzoekers  vonden  dat  elke  extra  10  mcg  van  K2  in  het  dieet  resulteerde  in  9  procent  minder  cardiale  complicaties.
 
  Er  is  ook  een  onderzoek  in  opkomst  dat  vitamine  K  kunnen  behulpzaam kan  zijn   bij  bescherming  tegen  ziekte  van  de  hersenen.
  Het  is  echter  nog  te  vroeg  om  te    zeggen  wat  soorten  schade  het  voorkomt,  en  hoe,  maar  het  is  een  gebied  van  intense  belangstelling
  voor  vitamine  K  wetenschappers  op  dit  moment.
 
  Hoe  krijgt  u  meer  vitamine  K  in  uw  dieet;
 
  Het  eten  van  veel  groene  groenten  zal  op  natuurlijke  manier   uw   vitaminennivo   van  K1  verhogen  ,
  vooral  boerenkool,  spinazie,  boerenkool,  broccoli  en  spruitjes hebben hoge gehaltes..
 
  Voor  vitamine  K2,  kaas  en  vooral  kaaswrongel  ,  een  uitstekende  bron.  De  starter  ferment   voor  zowel  reguliere  kaas
  en  kwark  bevatten  bacteriŽn-lactococci  en  proprioniczuur   beide  bacteriŽn  zorgen  voor  de  productie  van  K2.
  Je  krijgt  veel   voordelen  van  deze  bacteriŽn  als  je  ze  verbruikt.
 
  In  beide  kaassoorten  vind  u  dezelfde  hoeveelheid  K2,  maar  kwark  is  minder  vet.  Als  je  100  gram  kaas  per  dag  eet,
   krijg  je  45  mcg  vitamine  K2,  die  uw  risico  op  een  hartaanval  zal  verlagen  met  50  procent,  volgens  bestaande  studies.
 
  U  kunt  alle  K2  die  je  nodig  hebt  (ongeveer  200  microgram)  te  verkrijgen  door  het  eten  van  15  gram  natto  per  dag,
  dat  is  een  1/7 ons.  Het  is  een  kleine  hoeveelheid  en  zeer  goedkoop.  Het  zal  u  ongeveer  twee  euro  per  maand  kosten.
 
  Als  u  niet  de  smaak  van  natto  kan  prettig vind ,  is   het alternatief  een  supplement.  Herinner  u  moet  altijd  uw  vitamine  K
  supplement  met  vet  nemen  omdat  in  vet  oplost en niet goed  geabsorbeerd  wordt  zonder.
 
  U  hoeft  zich  geen  zorgen  te  maken  over  een  overdosis  K2-mensen  hebben   een  duizendvoudige  hoeveelheid gehad  ten
  opzichte  van  de  aanbevolen  dosis  en  in  de  looptijd  van  drie  jaar  zijn  er  geen  bijwerkingen  gebleken.
  (dat  wil  zeggen,  geen  verhoogde  stollings  neigingen)
 
  Hoewel  de  exacte  dosering  nader  te  bepalen,  Dr.  Vermeer  adviseert  tussen  45  microgram  en  185  microgram  per  dag
  voor  volwassenen.  Je  moet  voorzichtig  te  zijn  op  de  hogere  doses  als  u  antistollingsmiddelen  gebruikt  maar  als  je  over
  het  algemeen  gezond  bent  en  niet  van  deze  soorten  medicijnen  gebruikt ,  is  150  mcg  per  dag  voldoende.
 
  Het  is  zeer  waarschijnlijk  dat  doses  van  verscheidene  malen  die hoeveelheid  veilig  zijn  voor  de  gemiddelde  persoon,
  maar  we  missen  nog  het  onderzoek  om  dat  te  bevestigen  op  dit  moment.
 
  Vitamine  D  is  de  beste  vriend  van  vitamine  K:
 

  Dr.  Vermeer  maakt  het  punt  dat  vitamine  K  nooit  in  staat  zal  zijn  om  zijn  werk  alleen  doen.  Het  moet  collaborateurs-en
  hebben en  vitamine  D  is  dan  belangrijk.
 
  Er  is  een  synergistisch  effect  tussen  vitamine  D  en  K.
 
  Beide  stoffen  kunnen   MGP  verhogen  of  Matrix  GLA  eiwit,  dat  het  eiwit  is  dat  verantwoordelijk  is  voor  het  tegengaan
  van  bloedvat  verkalking.  In  feite,  is  MGP  zo  belangrijk  dat  het  kan  worden  gebruikt  als  laboratorium  maatstaf  voor
  vasculaire  en  hartfunctie  status.
 
  Als  u  zich  zorgen  over  uw  botten  maakt,  moet  u  een  nutritioneel  drietal  in  evenwicht  te  brengen:
 
  1  vitamine  D
  2  vitamine  K
  3  calcium


  Het  verhogen  van  het  calcium nivo  is  goed  voor  je  botten,  maar  niet  zo  goed  voor  je  bloedvaten,  die  verkalkt  kunnen
  raken.  Vitamine  K  beschermt  uw  bloedvaten  van  calcificatie  wanneer  er  een  hoog  calciumgehalte  is.
  Dus  moet  u  echt  aandacht  besteden  aan  de  synergie  van  alle  drie  van  deze  voedingsstoffen  als  u  de
  voordelen  wilt  optimaliseren
.
 
  Laboratorium  testen  voor  vitamine  K  is  in  de  kinderschoenen
 
  Vitamine  K  metingen  in  bloedplasma  kan  nauwkeurig  worden  uitgevoerd,  maar  de  resultaten  zijn  niet  echt  nuttig,  omdat  ze
  vooral  tonen  "wat  je   gisteren  hebt  gegeten ,"  aldus  Dr.  Vermeer.
 
  Omdat  er  geen  goede  laboratorium  evaluaties zijn ,  hebben  hij  en  zijn  team  een  veelbelovende  laboratoriumtest  ontwikkeld
  en  gepatenteerd   om  vitamine  K  levels  indirect  beoordelen  door  het  meten  van  circulerende  MGP.  Hun  studies  hebben  aangegeven
  dat  dit  een  zeer  betrouwbare  methode  om  het  risico  op  arteriŽle  verkalking  vandaar  hartrisico  beoordelen.
 
  Ze  hopen  om  deze  test  binnen  een  tot  twee  jaar  ter  beschikking  van  het  publiek  voor  een  redelijke  prijs,  en  een  aantal  laboratoria  zijn  al  geÔnteresseerd.
 
  Bovendien  zijn  ze  bezig  met  het  ontwikkelen  van  een  thuistest  die  verkrijgbaar  bij  uw  buurt  drogist  zal  worden.
 
  Op  dit  moment  echter,  er  is  echt  geen  commerciŽle  test  die  u  zinvolle  informatie  zou  kunnen  geven.  Maar  omdat  bijna  100  procent
  van  de  mensen  niet  voldoende  vitamine  K  krijgen  uit  hun  dieet  kun  je  aannemen  dat  u  het  nodig  hebt.

 
 
Bron: mercola.com